[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فروش کتاب::
ثبت نام در دوره مقاله نویسی علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پیوندها














..
کانال ایتای فصلنامه

کانال ایتای فصلنامه 
مطالعات تبلیغ دینی 

..
:: دوره 1، شماره 3 - ( 12-1402 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 113-87 برگشت به فهرست نسخه ها
حکمرانی تبلیغ؛ حکمرانی مفاهمه ای
حسین بابایی مجرد*
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده:   (121 مشاهده)
نظام حکمرانی اسلامی، رسالت اصلی خود را عمومی ­سازی و تحقق احکام­ الهی می­داند و این مهم میسور نخواهد بود مگر به مشارکت تمام ظرفیت­های عامه در جریان تبلیغ دینی. تاکنون امر تبلیغ کمتر به عنوان کنشی اجتماعی فهم و فرض می­شد ضمن آنکه پس از رویکردهای تبلیغ فردی(فرد به فرد) نوع نگاه به فرایند تبلیغ، نگاهی مدیریتی(تحت عنوان مدیریت تبلیغ) بود. در این پژوهش اولاً به عنوان امر سیاسی ـ اجتماعی و ثانیاً در پرتو مفهوم حکمرانی بررسی و تحلیل خواهد شد و در نهایت به این پرسش، پاسخ داده می­شود که حکمرانی(مداخله در امر عمومی) تبلیغ، چگونه با استمداد از ظرفیت­های عامه انجام می­شود. روش پژوهش حاضر از نوع مروری و با مدل مرور ادبیات سنتی یا روایی است و در آن ادبیات حوزه حکمرانی تبلیغ با اتکا به مقالاتی که در دو پایگاه اطلاعاتی نورمگز و پرتال علوم انسانی بود جستجو و بررسی شد و نهایتاً موضوع حکمرانی تبلیغ بر پایه شرایط علّی، راهبرد، شرایط زمینه­ ای، موانع و پیامدها صورتبندی و توصیف شد. یافته ­های پژوهش حاضر سرشت و بنیاد حکمرانی تبلیغ با اتکا به مشارکت عامه را حکمرانی مفاهمه ­ای دانسته و سه جزء حکمرانی مفاهمه ­ای در امر تبلیغ را در فرم، مداخله فرهنگی؛ در زمینه، هم ­سخنی؛ و در محتوا، اجتماع بر امر جامع دانست. نتیجه پژوهش نیز آن بود که دولت برای مداخله فرهنگی در امر تبلیغ نیاز به جامع­ سازی امر تبلیغ دارد و فرایند جامع ­سازی باید با اتکا به مسئله­ مندسازی موقعیت تبلیغ، ارزشیابی فرایند و برآیند تبلیغ، اولویت تبلیغ عملی بر بیانی، ارائه الگوی جدید، مداخله تسهیل­ گرانه در امر تبلیغ و نهایتاً تمرکز بر فرایند تبلیغی بیش از برآیند و غرض تبلیغ دنبال شود.
 
واژه‌های کلیدی: حکمرانی تبلیغ ـ هم سخنی ـ امر جامع ـ مداخله فرهنگی ـ مسئله تبلیغ - حکمرانی مفاهمه ای
متن کامل [PDF 1353 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/4 | پذیرش: 1402/12/2 | انتشار: 1402/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bababee mojarrad H. proselytizing Governance ,. 3 2024; 1 (3) :87-113
URL: http://fmtd.ismc.ir/article-1-104-fa.html

بابایی مجرد حسین. حکمرانی تبلیغ؛ حکمرانی مفاهمه ای. 1. 1402; 1 (3) :87-113

URL: http://fmtd.ismc.ir/article-1-104-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی Quarterly Motleat Tabligh Dini
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645