[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فروش کتاب::
ثبت نام در دوره مقاله نویسی علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پیوندها














..
کانال ایتای فصلنامه

کانال ایتای فصلنامه 
مطالعات تبلیغ دینی 

..
:: دوره 1، شماره 3 - ( 12-1402 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 139-115 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های اخلاقی تبلیغ دین در حوزه پاسخ به شبهات
سید محمود مرویان حسینی ، البرز محقق گرفمی*
چکیده:   (133 مشاهده)
تبلیغ دین با بهره از روش‌های گوناگون انتقال پیام صورت می‌پذیرد. یکی از عرصه‌های تبلیغی، دفاع از آموزه‌های دینی است که در قالب پاسخ‌گو‌یی به شبهات سامان می‌یابد. برای رسیدن به این قالب، بهره از روش‌های گوناگون علمی ‌و اخلاقی بایسته می‌نماید. از دیگر سو، توجه به سیره معصومان (ع) در مواجهه با شبهات، در ساماندهی فرآیند پاسخ به شبهات بسیار نقش‌آفرین است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با بهره از منابع إسنادی در پی یافتن  بایسته‌های اخلاقی موضوع پیش‌گفته است. برای این منظور در گام نخست، مفاهیمی‌چون شبهه و بایسته‌های اخلاقی شبهه‌پژوهی به دقت تعریف شده و نیز ضرورت پاسخ‌گو‌یی به شبهات با با بهره از مؤلفه‌های اخلاق‌محور تبیین گشته است. در گام پسین، ده مورد از پربسامدترین لازمه‌های اخلاقی پاسخ‌گو‌یی به شبهات با عناوین ذیل سامان یافته است: رعایت آداب سخنوری، حُسن استماع، احترام به مخاطب، گزینش رویکرد پرسش و پاسخ، مدارا مداری، عدم تسامح در امور بنیادین دین، فروتنی در برابر ناروایی‌های علمی‌ و رفتاری شبهه‌گر، تعهد به اقناع مخاطب، توجه به آزادی بیان و تعلیق عقاید.
 
متن کامل [PDF 1087 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/14 | پذیرش: 1402/9/5 | انتشار: 1402/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

marviyan hoseyni S M, mohaghegh garfami A. Ethical Components of Religious Propagation in Responding to Doubts. 3 2024; 1 (3) :115-139
URL: http://fmtd.ismc.ir/article-1-94-fa.html

مرویان حسینی سید محمود، محقق گرفمی البرز. مؤلفه‌های اخلاقی تبلیغ دین در حوزه پاسخ به شبهات. 1. 1402; 1 (3) :115-139

URL: http://fmtd.ismc.ir/article-1-94-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی Quarterly Motleat Tabligh Dini
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645